top of page
DSC01277.JPG

Over mij  

Al op jonge leeftijd kwam ik in contact met het optiek vak. Direct na de middelbare school ben ik begonnen aan de optiekopleiding in Amersfoort, eerst opticien en daarna contactlensspecialist.

Vanaf de eerste dag heb ik de diversiteit aan werkzaamheden binnen het optiekbedrijf fijn gevonden, ook de impact die wij als optiekspecialisten kunnen hebben op het dagelijks leven van een consument vind ik zeer waardevol. 

 

De ene dag maak je het verschil door de mooiste bril ooit te maken of door het juiste voorschrift waarmee allerlei latente klachten verdwijnen. De andere dag help je door het aanpassen van een speciaal vervaardigde contactlens de klant met een hogere kwaliteit van zien.  ​

Net als binnen elke branche is ook binnen de optiekbranche de laatste jaren het retaillandschap en de wens van de klant veranderd. De hedendaagse klant is vaak niet alleen beter geïnformeerd maar ook veeleisender geworden, dit vraagt een andere benadering van ons vak.

Om de klant van vandaag optimaal te kunnen helpen wordt er van een contactlensspecialist meer verwacht dan enkel vakinhoudelijke kennis, er wordt ook verwacht dat hij bijdraagt aan een optimale klantbeleving door op alle touchpoints binnen de customer journey zijn meerwaarde te laten zien. 

Als energiek persoon met een commerciële inslag kan ik mij prima vinden in deze nieuwe rol. 

Optiekspecialist

Ruim 20 jaar geleden ben ik begonnen in de optiek en vanaf de eerste dag wilde ik voor de klant het verschil maken door het leveren van de juiste, kwalitatief hoogwaardige  en mooie producten. 

 

Door de jaren heen zijn er grote veranderingen geweest in productiemethoden en gebruikte materialen. De automatisering van handelingen betekent ook vaak dat het ambacht naar de achtergrond verdwijnt en daarmee verschuift ook het specialisme.

Het afleveren van een mooie bril blijft nog altijd een mooi moment. Staat hij echt goed? Hoe kijkt het? 

 

Ik kan genieten van een mooie bril maar heb een voorliefde voor contactlenzen. Daarom ben ik na het behalen van mijn optiekdiploma direct verder gegaan ben met de opleiding tot contactlensspecialist.

 

Naast de reguliere opleiding heb ik ook de cursussen voor Nachtlenzen, Dreamlite en Myopie Management gedaan.

Buiten de winkel ben ik 9 jaar lang ANVC bestuurslid geweest om op die manier de contactlens positief onder de aandacht van de consument en de winkeleigenaar te brengen. 

Sparringspartner

Naast de vakinhoudelijke werkzaamheden mag ik als freelancer bij veel collega’s in de keuken kijken. Het kunnen werken met meerdere strategieën laat duidelijk zien wat de voor en nadelen zijn van de gekozen propositie.

De keuze van uw profilering heeft gevolgen voor de look en feel van het bedrijf. Het wijzigen van strategische koers is ook niet iets wat zomaar even gedaan kan worden. Het zijn fundamentele keuzes die moeten passen bij uw visie en het competentieniveau van de medewerkers.

 

Mijn ervaring en opleiding maakt mij een goede sparringpartner voor ondernemers die niet alleen in oogzorg willen excelleren maar ook bewust aan het ondernemen zijn.

Marketing

Als contactlensspecialist lag mijn focus op het vakinhoudelijke deel om mensen aan mij te binden. Ik was veel minder bezig met het maken van reclame of het delen van successen. Goede wijn behoeft toch immers geen krans?

Mijn visie veranderde nadat ik een klant sprak die 100 km gereisd had om een bril te kopen. Was de optiekwinkel 100 km verder dan beter dan die in zijn directe omgeving? Was de collectie groter? Nee, zeer zeker niet. Door zijn sterke propositie wist hij zijn verzorgingsgebied te vergroten en klanten buiten zijn regio aan te trekken.

Marketing is al jaren veel meer dan reclame maken alleen. De moderne vorm van marketing omhelst de communicatie met de klant van het begin tot het einde of zelfs nog daarna. Door het consistent maken van contact en uitdragen van uw passie voor brillen, contactlenzen of oogzorg laat u uw toegevoegde waarde zien. Een belangrijke voorwaarde is wel dat u de juiste mensen op de juiste toon weet aan te spreken anders zijn de inspanning alsnog vergeefs.

Door gedegen onderzoek te doen naar (latente) behoefte van de klant ben je beter in staat hierop in te spelen. 

OPTIEKadviseurs

OPTIEKadviseurs® is het ondernemers adviesplatform voor elke zelfstandige optiekondernemer. Het doel van OPTIEKadviseurs® is om elke vorm van advies samen te brengen, zodat de optiekondernemer in één oogopslag de expertise kan vinden die hij nodig heeft. 

Sinds April 2020 is Schilperoort Optiek Service beschikbaar als freelance contactlensspecialist binnen dit platform.


Elke aangesloten OPTIEKadviseur werkt voor eigen verantwoordelijkheid maar de aangesloten adviseurs werken allemaal vanuit gevalideerde gedragsregels waarbij het belang van de optiekondernemer altijd voorop gesteld wordt.

 

Betrouwbaarheid en kwaliteit staan altijd voorop bij OPTIEKadviseurs®.

 

bottom of page