Marketingcommunicatie

Bijgewerkt op: 7 mei 2020

Marketingcommunicateblog #1




Marketingcommunicatie bestaat uit de woorden marketing en communicatie. Is het dan communicatie over marketing ofwel praten over marketing?

Marketing is een functie binnen organisaties en [tevens] een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders

Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Het Latijnse woord communicare slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken


Wij bekijken enkel de interactie tussen mensen, maar er bestaat ook diercommunicatie en plantencommunicatie.


Communicatie is behalve een sociale activiteit, ook het resultaat van het contact: de optelsom van wederzijdse betekenisgevingen, ook wel communicatie-effect genoemd.

Marketingcommunicatie gaat dus over de communicatie als onderdeel van de marketing. Het omvat het totaal van de middelen waarmee het bedrijf of de organisatie communiceert met doelgroepen en stakeholders. Het algemene doel van marketingcommunicatie is om de diensten, producten en het bedrijf zelf te promoten.

Reclame is een vorm van marketing communicatie net als sponsoring. Ook productplacement valt onder marketing communicatie.


In de huidige tijdsgeest is Social Media een van de belangrijkste kanalen om de boodschap over te brengen. Door het communiceren met en via jouw volgers bereik je al snel een grote groep mensen die affiniteit met het product of de dienst heeft wat jij levert.

Om de doelen en de ideeën zo duidelijk mogelijk te communiceren is een consistente, geloofwaardige en duidelijke boodschap noodzakelijk. Het is daarom belangrijk dat de marketingcommunicatie geïntegreerd is in het bedrijf, zo brengt het bedrijf een eenduidige boodschap over.


Wil je meer weten over marketingcommunicatie neem dan contact met mij op.


Zoek je liever zelf naar informatie dan raadt ik je aan het basisboek onlinemarketing te lezen van Marjolein Visser en Berend Sikkenga.

Je kunt hem bestellen via: https://www.managementboek.nl/boek/9789001887148/basisboek-online-marketing-marjolein-visser

1 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven